tisdag 12 augusti 2014

Att gjuta en blomkruka går lätt trallalla...

Jag skall visa hur enkelt det är att gjuta en kruka...modellen är en gammal plastkruka som går att ta isär...

foten lossas från överdelen...

jag smörjde in formarna lite grann med vanlig matolja...så betongen skulle lossna lättare...

den här blev lagom tyckte jag ...

smörjde också in yttersidan på formen som skulle pressas ner i betongen...

här blandar jag ...

här har jag hällt i betongen i själva krukan...

här har jag också fyllt i foten på krukan...de får stå i varsin kruka för att inte välta under bränningen...

sen trycker jag ner innerformen i betongen...

efter två dygn  kan man ta ur dem...men jag brukar kolla lite tidigare före jag är så nyfiken av mej ...men det är bättre att vänta...

simsalabim en kruka bidde det ...

8 kommentarer:

  1. Du är så duktig! Jag blir så inspirerad av dig, men när jag själv försöker blir det inte alls lika bra. Jag får njuta v allt ditt istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men försök en gång till ...ge inte upp :-)

      Radera
  2. Jättebra beskrivning hur du gör.Då är det bara att får tag i en kruka.Har sett de på loppis men brydde mig inte om de.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas att alla förstod ...och detta är inte så svårt :-)

      Radera
  3. Gillar din beskrivning, den gör mig intresserad att börja gjuta, Tack :)

    SvaraRadera
  4. Hur gör du för att få bort alla luftbubblor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skakar så jag ser att de kommer upp till ytan , men bubblor blir det lite ändå...gör inget tycker jag :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en hälsning.
Välkommen åter!